Vítejte na webu MIKROLAYOUT

Dovolte mi úvodem malou glosu

V našich Českých končinách máme sklony k megalomanským kolejištím, které často končí v horším případě nedokončené, nebo nerealizované. A věřte, že náklady jdou do desetitisíců, né-li do statisíců. V těch lepších případech si budoucí stavitel propočítá orientačně náklady vynaložené na stavbu kolejiště, poté se zpravidla rozhodne pro střízlivé a smysluplné kolejiště. Nechci zde rozebírat plánky a návrhy jiných železničních modelářů a jejich smyslu a bohatosti provozu na kolejišti.

 

Mím cílem je poukázat spíše na jedno z mnoha možných řešení, jak jezdit s vláčky na malém prostoru a simulovat železniční provoz na kolejích. Ačkoliv předchozí věta nedává moc smysl a zdá se na první přečtení nereálná, tak je o to víc zajímavá. Nebudete tomu věřit, ale i na "hodně" malém prostoru se dá jezdit s mašinkami. Pro nás Čechy by se dal uplatnit spíš název "Funkční dioráma". V zahraničí se malým layoutům říká INGLENOOK SIDINGS a TIMESAVER LAYOUT v jakém koliv měřítku. Základem malých layoutů je železniční disciplína zvaná posun. Zpravidla jsou návrhy koncipovány jako průmyslové vlečky. Z logiky věci vyplývá, že na takto malých kolejištích nelze prohánět rychlíky. Nicméně nevěšte kabát na hřebík. Vhodnou kombinací a rozložením kolejí lze docílit malý segment s rozmanitým provozem, který nemusí být striktně koncipován jako průmyslová vlečka. 

 

Tento druh malých layoutů, jakožto celku, má podstatnou výhodu. Nepotřebuje relativně moc prostoru. Může být například vhodným estetickým doplňkem zařízení bytu, či kanceláře. Například ve formě vitríny, nebo i jako součást konferenčního stolku. Pokud se zvolí řešení vitríny, nebo konferenčního stolku, pak se moc nemusí řešit otázka "Jak ochránit kolejiště proti prachu", jelikož kolejiště je prakticky uzavřené v nábytku. Přinejmenším může posloužit, jako zkušební kolejiště na vyzkoušení modelářských technik pro budoucí stavbu většího kolejiště. Jako další výhodu bych spatřoval i v rychlosti stavby a provozuschopnosti o proti standardní stavbě kolejiště. 

Další z druhu malých layoutů jsou méně známé layouty, takzvané PIZZA LAOUTY a DIME LAYOUT. Smyslem Pizza layoutu je dostat malé kolejišťátko do krabice od pizzy. Původně byl navržen pro modelovou velikost H0 a N. Jedná se pouze o kruh s použitým ostrým poloměrem, jelikož víc se do daného prostoru nevleze. 

 

Dime layout neboli "centový layout" je spíše pro okrasu, jako estetický funkční doplněk vybavení interiéru. Tento druh layoutů je tvořen velmi ostrým poloměrem, zpravidla několika centimetrů. Pro funkčnost vyžaduje razantní úpravu lokomotivy, spočívající v úpravě podvozků a zkrácení délky lokomotivy. Zpravidla se již za lokomotivu nedají připojit žádné železniční vozy a lokomotiva jezdí po layoutu sama.

 

Pakliže by jste mi chtěli rádi napsat, využíjte prosím Knihu návštěv

 

Vznik:          11.12.2014

Doplněno:   12.1.2015

Novinky

Doplnění sekce
24.8..2015
Doplnění sekce Realizace, odstavec Malá přesuvna.
 
Doplnění sekce
3.4.2015
Doplnění sekce Projektování, odstavec Opravárenská hala
 
Doplnění sekce
16.3.2015
Doplnění sekce Projektování, odstavec Malá přesuvna.
 
Ankety k článkům
11.1.2015
K článkům týkající se "Železničního puzzle" jsem přídal ankety. K článku "... do kapsy" jsem také přidal jednu ankentu. Ankety jsou umístěny pod články.